Wózki widłowe spalinowe – szeroki wybór nowych i używanych modeli
Najważniejsze zalety tego typu sprzętu to wyższy moment obrotowy i niższe obroty silnika w porównaniu do modeli benzynowych i gazowych. Do głównych wad należą natomiast większy hałas i emisja spalin. Jednak te minusy przestają mieć znaczenie przy pracy na zewnątrz – wózki widłowe diesel w takich warunkach są bezpieczne, a spaliny szybko się ulatniają, nie wpływając negatywnie na zdrowie operatora.
Silniki wysokoprężne mają jeszcze jedną istotną przewagę – ich praca na niższych obrotach zmniejsza zużycie podzespołów. Dlatego wózki widłowe spalinowe używane są wyjątkowo trwałe i niezawodne, a ich eksploatacja może trwać znacznie dłużej. Co więcej, doskonale radzą sobie w trudnym terenie i na pochyłościach. Nowe i używane wózki widłowe spalinowe znajdziesz w ofercie firmy BF-Logistyk sp. z o.o., gdzie doradcy pomogą dobrać sprzęt do konkretnego zakresu prac.
Wózki widłowe spalinowe na olej napędowy – warunki użytkowania
Dzięki szybkiemu rozpraszaniu spalin, wózki widłowe diesel są odpowiednie do pracy na zewnątrz i na placach budowy. Ograniczenia w użytkowaniu dotyczą trzech środowisk:
- magazyny, hale i inne zamknięte przestrzenie,
- branża farmaceutyczna,
- zakłady przemysłu spożywczego.
W takich przypadkach lepiej sprawdzi się wózek widłowy gazowy. Do pracy w wąskich alejkach zaleca się modele elektryczne. Wózek widłowy spalinowy może być stosowany w pomieszczeniach tylko wtedy, gdy wyposażony jest w odpowiednie filtry i katalizatory spalin, a sama praca odbywa się w dobrze wentylowanych warunkach i przez krótki czas.
Wózki widłowe diesel – argumenty za
Głównym atutem jest bardzo wysoka wydajność. Moment obrotowy w porównaniu do jednostek benzynowych lub gazowych może być wyższy o 10–60%, a moc nominalna nawet o 50%. Poniżej porównanie parametrów dwóch modeli – wózka widłowego spalinowego na benzynę i diesla:
Parametr |
CPQYD15 H3 (benzyna) |
CPCD15 H3 (diesel) |
Udźwig |
1500 kg |
1500 kg |
Moc nominalna (obr/min) |
23,6 kW (2400 rpm) |
34,9 kW (2400 rpm) |
Moment obrotowy (obr/min) |
103 Nm (1600 rpm) |
160 Nm (1700 rpm) |
Dane dotyczą modeli marki HELI, jednak podobne wartości mają również wózki widłowe spalinowe Hyster czy sprzęt marki Still.
Dodatkowe zalety wózków na olej napędowy:
- Najwyższa wydajność. W ofercie marki Linde wózek widłowy spalinowy potrafi unieść nawet 18 ton. Modele gazowe i elektryczne mają maksymalny udźwig do 8 ton.
- Silny uciąg – kluczowy przy holowaniu.
- Dłuższa żywotność – dzięki pracy przy niskich obrotach. Wózki diesla średnio działają 1,5 razy dłużej niż odpowiedniki na gaz czy benzynę.
- Niższe zużycie paliwa.
Na przykład: model G-SERIES FD30 (3000 kg) firmy GOODSENSE z silnikiem ISUZU C240PKJ30 o mocy 35,4 kW zużywa 3,04 l/h oleju napędowego.
Dla porównania – model CHL CPQD15 (1500 kg), wózek widłowy spalinowy na benzynę, z silnikiem NISSAN K15 (23,6 kW), zużywa 2,85 l/h.
Wniosek: mimo znacznie większej mocy, sprzęt diesel potrzebuje niemal tyle samo paliwa co wersja benzynowa.
Z tego względu nowe i wózki widłowe spalinowe używane to najlepszy wybór do ciężkich warunków pracy i wszędzie tam, gdzie wymagana jest maksymalna wydajność.
Wady
Największy minus to emisja spalin – ogranicza to liczbę miejsc, gdzie wózki widłowe diesel mogą być używane. Inne wady to:
- wysoki poziom hałasu i wibracji – obciążenie dla operatora i otoczenia,
- konieczność zmiany paliwa w zależności od sezonu,
- problemy z uruchomieniem w niskich temperaturach bez wcześniejszego podgrzania.
Dodatkowo wózki widłowe spalinowe są mniej zwrotne ze względu na masywną konstrukcję i przeciwwagę. Dlatego w niektórych sytuacjach lepiej sprawdzi się wózek widłowy elektryczny.
Podsumowanie
Wózki z silnikami diesla oferują najwyższą moc i wydajność oraz znacznie dłuższy czas eksploatacji. Używany wózek widłowy diesel to opłacalna inwestycja – za niższą cenę otrzymujesz solidny i wydajny sprzęt. W wyborze pomoże Ci zespół doradców firmy BF-Logistyk.